Τα παιδία παίζει (καραντίνα version)

Θυμάμαι κατά καιρούς στα σχολικά χρόνια -στα πλαίσια του μαθήματος- να συζητάμε για την καραντίνα, αναφερόμενοι στα μέτρα απομόνωσης που κατά περιόδους είχαν κληθεί να πάρουν οι εκάστοτε κυβερνήσεις σε παγκόσμια κλίμακα και ειδικά εν όψει της μαύρης πανώλης κατά τον 14ο αιώνα που είχε πλήξει την τότε ανθρωπότητα. Ακουγόταν κάτι τόσο μακρινό και πρωτόγονο που δύσκολα μπορούσε να σκεφτεί κανείς την πιθανότητα να χρειαστεί στον 21ο αιώνα να μπούμε σε καραντίνα για να αντιμετωπίσουμε έναν ιό. Πρόκειται λοιπόν για μια πρωτόγνωρη και καθόλα σουρεάλ κατάσταση για τη σύγχρονη ανθρωπότητα, ένα γεγονός που έχει φέρει τα πάνω-κάτω στην καθημερινότητά μας, στα σχέδιά μας κι ενίοτε και στην ψυχική μας ηρεμία.

Επειδή, όμως η κατάσταση έχει ως εξής και θα χρειαστεί ακόμα για κάποιο διάστημα να μείνουμε στο σπίτι κι επειδή και η καραντίνα θέλει και την καλοπέρασή της, σε συνέχεια ενός προηγούμενού μου άρθρου (βλ. «Μένουμε ψυχικά υγιείς στο σπίτι.«), σκέφτηκα την κατηγορία «Παίξτε με υπευθυνότητα» να την κάνω πιο συγκεκριμένη και να σας δώσω μερικές ιδέες ή καλύτερα να σας θυμίσω 4 διαχρονικά παιχνίδια με σειρά αυξανόμενης δυσκολίας, που μπορείτε να παίξετε στο σπίτι χωρίς ειδικό εξοπλισμό.

1. Μπιζ

Ποιος είπε ότι το μπιζ παίζεται μόνο με μικρά παιδιά ή ποιος ισχυρίστηκε ότι δεν είναι εξίσου εκνευριστικό κι όταν παίζεις ως ενήλικος; Για όσους δεν το ξέρουν ή για όσους δεν το θυμούνται:

Θα χρειαστείτε: 3+ άτομα
Κανόνες: Αυτός που τα «φυλάει» βάζει το ένα του χέρι σαν παρωπίδα στα μάτια του για να μην βλέπει, περνάει το άλλο του χέρι πάνω από το στήθος του και το βγάζει κάτω από τη μασχάλη, με την παλάμη προς τα έξω. Οι υπόλοιποι παίκτες πηγαίνουν πίσω του και ένας από αυτούς χτυπά την παλάμη (με δύναμη τόση, όση νομίζει ότι θα μπερδέψει αυτόν που τα “φυλάει”). Στη συνέχεια όλοι φωνάζουν «Μπιζζζζ» κουνώντας το δεξιό τους δείχτη σαν έντομο που βουίζει γύρω απ’ αυτόν που «την έφαγε». Το παιδί που τα φυλάει πρέπει να μαντέψει ποιος το χτύπησε. Αν το πετύχει, τα φυλάει αυτό το παιδί, αλλιώς συνεχίζει ο ίδιος μέχρι να μαντέψει σωστά.
Για εσάς που είστε μόνοι στο σπίτι: Το χτύπημα στην παλάμη μπορεί να αντικατασταθεί με ήχους. Φυσικά απαιτείται βιντεοσυνομιλία, στην οποία ένας θα κλείνει τα μάτια του και οι υπόλοιποι θα συνεννούνται για το ποιος θα παράξει κάποιον ήχο. Κι ύστερα, ο παίκτης που είχε κλειστά μάτια θα μαντεύει αυτόν που έβγαλε τον ήχο.

2. Παντομίμα

Το διαχρονικό παιχνίδι «χωρίς λόγια»…

Θα χρειαστείτε: 4+ άτομα
Κανόνες: Χωρίζεστε σε δύο ομάδες και η μία αναθέτει σε έναν παίκτη της αντίπαλης ομάδας να περιγράψει στους συμπαίκτες του χωρίς λόγια αλλά με κινήσεις του έναν τίτλο ταινίας/τραγουδιού σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Επιτρέπεται μόνο να δείξει με τα δάχτυλά του στην αρχή από πόσες λέξεις αποτελείται η φράση και αν κάποια από αυτές είναι άρθρο (υποδεικνύεται με «γροθιά»).
Τέλος παιχνιδιού: Το παιχνίδι τελειώνει όταν κάποια ομάδα κερδίσει τον αριθμό των γύρων που έχουν συμφωνήσει οι ομάδες εξαρχής…
Για εσάς που είστε μόνοι: Το παιχνίδι μπορεί να παιχτεί και μέσω βιντεοκλήσης με τουλάχιστον άλλους δύο φίλους. Η μόνη διαφορά είναι ότι οι παίκτες της κάθε ομάδας θα πρέπει να συνεννοούνται με γραπτά μηνύματα για το ποια ταινία/τραγούδι θα αναθέσουν στον έναν παίκτη της αντίπαλης ομάδας, ενώ η ανάθεση θα πρέπει να γίνεται επίσης με γραπτό μήνυμα.

3. Όνομα Ζώο Πράγμα

Ακούγεται πάναπλο και μη ιντριγκαδόρικο, αλλά μπορώ να εγγυηθώ ότι η ένταση και η εγρήγορση στην οποία σε βάζει το παιχνίδι είναι δεδομένη -ακόμα κι αν δεν είστε όσο ανταγωνιστική μπορώ να γίνω εγώ σ’ ένα παιχνίδι-. Επίσης, για πείτε μου ένα ζώο από ω σε 10». (χωρίς google search)… Οι περισσότεροι από εμάς έχουμε παίξει Όνομα Ζώο Πράγμα σε οικογενειακές γιορτές με άλλα παιδάκια ή σε κάποιο πολύωρο ταξίδι, αλλά επειδή κάποιοι από εσάς ενδέχεται να μην το γνωρίζετε ή να μην το θυμάστε, επεξηγώ:

Θα χρειαστείτε: 2+ άτομα, χαρτί και μολύβι (ιδανικά κι ένα λεξικό)
Κατηγορίες: Δεν υπάρχουν στάνταρ κατηγορίες! Κι αυτό είναι το ωραίο με αυτό το παιχνίδι. Υπάρχουν βέβαια οι βασικές κατηγορίες «Όνομα, Ζώο, Φυτό, Πράγμα, Επάγγελμα» και από εκεί και πέρα μπορείτε είτε να προσθέσετε όποια κατηγορία θέλετε π.χ. Χώρα, Χρώμα, Φαγητό είτε να μην παίξετε με καμία από τις παραπάνω και να επινοήσετε τελείως διαφορετικές.
Το… ταμπλό του παιχνιδιού: Στο χαρτί που έχει ο καθένας μπροστά του θα πρέπει να φτιάξει τόσες οριζόντιες ή κάθετες στήλες όσες και οι κατηγορίες που θα παίξετε + μία επιπλέον για τη βαθμολογία.
Ξεκινώντας: Ο πρώτος παίχτης (τυχαία) ξεκινάει λέγοντας «Α» και συνεχίζει να λέει την αλφαβήτα από μέσα του μέχρι ο διπλανός του να τον διακόψει. Το παιχνίδι ξεκινά με το γράμμα στο οποίο τον σταμάτησε.
Τέλος γύρου: Ο γύρος τελειώνει όταν κάποιος παίχτης συμπληρώσει όλες τις κατηγορίες και αφού πρώτα δώσει 10 δευτερόλεπτα προθεσμία στους συμπαίκτες του (ανακοινώνοντας φωναχτά τον αριθμό «1» για να ξέρουν από πότε ξεκινά ο χρόνος και φωνάζοντας «Stop» στο τέλος του.
Βαθμολογία: Στο τέλος κάθε γύρου ανακοινώνονται με τη σειρά οι απαντήσεις και υπολογίζεται η βαθμολογία. Παίρνεις 20 βαθμούς αν είσαι ο μόνος που έχει βρει λέξη στη συγκεκριμένη κατηγορία, 10 βαθμούς αν η λέξη σου είναι διαφορετική από των υπολοίπων και 5 αν έχεις βρει την ίδια λέξη έστω και με έναν από τους συμπαίκτες σου.
Τέλος παιχνιδιού: Ούτε το τέλος του παιχνιδιού είναι κάτι στάνταρ. Η μέγιστη διάρκεια είναι 24 γύροι. Μπορεί όμως να σταματήσει και νωρίτερα, π.χ. αφού ξεπεραστεί ένα συγκεκριμένο σκορ.
Κανόνες: Οι κανόνες συνήθως συμφωνούνται πριν το παιχνίδι ή και… κατά τη διάρκεια του. Το μόνο που σίγουρα δεν επιτρέπεται είναι οι ξένες λέξεις, αλλά από εκεί και πέρα τίποτα δε είναι στάνταρ. Θα πρέπει να γίνει μια «συμφωνία» για το τι ακριβώς μπορεί να θεωρηθεί ως «Πράγμα» ή αν π.χ. τα ποτά μπορούν να συμπεριληφθούν στην κατηγορία «Φαγητό». Καλό θα είναι βέβαια να υπάρχει και ένα λεξικό τριγύρω για τυχόν ενστάσεις (που είναι δεδομένες).
Για εσάς που είστε μόνοι στο σπίτι: Δεν είναι απόλυτα δοκιμασμένο αλλά το παιχνίδι μπορεί να παιχτεί και μέσω κάποιου messenger στο internet! Σε μία συζήτηση όπου συμμετέχουν όλοι οι παίχτες ξεκινάμε κλασικά με την αλφαβήτα. Αυτή τη φορά όμως όλες οι απαντήσεις γράφονται χωρισμένες με κόμμα και δημοσιεύονται με τη λήξη του χρόνου από όλους (πρέπει οπωσδήποτε να υπάρχει αυστηρό χρονικό περιθώριο εφόσον δεν υπάρχει δυνατότητα οπτικού ελέγχου…). Έτσι δε μπορεί να γίνει κανένα …λάθος… στη βαθμολογία.

4. H νύχτα πέφτει στο Παλέρμο…

Πρόκειται για ένα παιχνίδι ρόλων με πολλή πολλή ίντριγκα, φαντασία, ετοιμότητα και στρατηγική.

Θα χρειαστείτε: 5+ άτομα (βέβαια όσο πιο μεγάλη η παρέα, τόσο το καλύτερο), ένα φύλλο χαρτί κι ένα στυλό ή μια τράπουλα
Το παιχνίδι περιλαμβάνει: δύο δολοφόνους, ένα καρφί και αθώα θύματα (πολίτες).
Οι ρόλοι:
Δολοφόνοι: Ο ένας δολοφόνος θα είναι κρυφός και ο άλλος φανερός. Ο φανερός δολοφόνος θα αναγνωριστεί μόνο από το καρφί.
Ρουφιάνος/Καρφί: Ο ρόλος του είναι να δει ποιος είναι ο φανερός δολοφόνος, να κατευθύνει με τρόπο τα αθώα θύματα να τον βρουν, χωρίς όμως να φανεί ότι αυτός είναι το καρφί και ξέρει τον δολοφόνο.
Αθώοι πολίτες: Προσπαθούν να ανακαλύψουν τους δολοφόνους και να τους βγάλουν από το παιχνίδι.
Προετοιμασία: Ανάλογα με τον αριθμό των ατόμων, κανονίζετε και τα χαρτάκια που θα κόψετε ή τα φύλλα της τράπουλας που θα χρησιμοποιήσετε. Αφού γράψετε στα χαρτάκια τους ρόλους, τα διπλώνετε, τα ανακατεύετε και δίνετε στον καθένα να διαλέξει. Μόλις πάρουν όλοι το χαρτάκι τους και δουν το ρόλο που θα έχουν στο παιχνίδι, επιλέγετε αυτόν που θα συντονίσει αρχικά το παιχνίδι. Ειδάλλως αν έχετε τράπουλα οι ρόλοι συμβολίζονται ως εξής:
Φανερός δολοφόνος: κόκκινος ρήγας
Κρυφός δολοφόνος: μαύρος ρήγας
Ρουφιάνος/Καρφί: άσος
Αθώοι πολίτες: τραπουλόχαρτα με τυχαία νούμερα
Παιχνίδι:
Ο συντονιστής ανεξάρτητα με το ρόλο του στο παιχνίδι, ξεκινάει τη διαδικασία λέγοντας: «Η νύχτα πέφτει στο Παλέρμο, κλείνουμε όλοι τα μάτια μας».(και ο συντονιστής μαζί)

Όσο όλοι έχουμε κλειστά τα μάτια, ο συντονιστής συνεχίζει:

 «Θέλω τώρα οι δύο δολοφόνοι να ανοίξουν τα μάτια τους και να αναγνωριστούν μεταξύ τους… (δίνω λίγο χρόνο) … Ωραία, τώρα θέλω να κλείσετε τα μάτια σας και να τα ανοίξει μόνο το καρφί… Ο φανερός δολοφόνος να σηκώσει παρακαλώ το χέρι με τρόπο για να τον αναγνωρίσει το καρφί…..(δίνω λίγο χρόνο). Τώρα κλείνει το καρφί τα μάτια του και τα ανοίγουμε όλοι γιατί μια νέα μέρα ξημερώνει στο Παλέρμο».

Μόλις ανοίξουν όλοι τα μάτια τους, αρχίζουν τις κατηγορίες τύπου: Νομίζω ότι είναι ο Γιάννης γιατί, μόλις πήρε το χαρτάκι του χαμογέλασε. / Εγώ πάλι νομίζω ότι είναι η Γιώτα, γιατί δεν πολυμιλάει. Όλοι κατηγορούν, όλους. Σε κάποια στιγμή, όταν σταματήσουν οι κατηγορίες, αρχίζει η ψηφοφορία για να βγει ο πρώτος παίκτης εκτός παιχνιδιού και να μάθουμε τι ρόλο είχε τελικά. Τώρα αναλαμβάνει αυτός που βγήκε εκτός παιχνιδιού το ρόλο του συντονιστή και λέει:

«Η νύχτα πέφτει στο Παλέρμο, κλείστε όλοι τα μάτια σας. Τώρα θέλω οι δύο δολοφόνοι να ανοίξουν τα μάτια τους και να μου δείξουν ποιόν θέλουν να σκοτώσουν»

Αφού τον δείξουν, συνεχίζει:

«Κλείστε τώρα τα μάτια σας….(δίνω λίγο χρόνο). Ξημερώνει νέα μέρα στο Παλέρμο για όλους, εκτός από αυτόν που «σκότωσαν» οι δολοφόνοι»

Αυτός που φεύγει νύχτα δεν επιτρέπεται να μας δείξει το χαρτάκι του.
Το τέλος του παιχνιδιού:
To παιχνίδι συνεχίζεται με την «ημέρα» (συζητήσεις και ψηφοφορία) και τη «νύχτα» (δολοφονία) να εναλλάσσονται χωρίς τη συμμετοχή των παικτών που έχουν αποχωρήσει και εφόσον τουλάχιστον ο ένας δολοφόνος βρίσκεται στο παιχνίδι. Η νύχτα σταματάει να πέφτει στο Παλέρμο και επιτρέπεται μόνο ψηφοφορία σε δύο περιπτώσεις:
1. Εάν ανάμεσα στους 4 τελευταίους παίκτες βρίσκονται οι δύο δολοφόνοι, ο ρουφιάνος κι ένας αθώος πολίτης. Στην περίπτωση αυτή, εάν μετά την ψηφοφορία αποχωρήσει ο πολίτης ή ο ρουφιάνος, τότε κερδίζουν οι δολοφόνοι. Αντίθετα, εάν βγει από το παιχνίδι ο ένας δολοφόνος, η παρτίδα συνεχίζεται με ψηφοφορία, όπως στην επόμενη περίπτωση.
2. Εάν ανάμεσα στους 3 τελευταίους παίκτες βρίσκονται ο ένας δολοφόνος, ο ρουφιάνος και ένας αθώος πολίτης.

Το τελευταίο στάδιο στο οποίο μπορεί να φτάσει η παρτίδα είναι η ψηφοφορία των «τριών». Στην τελευταία αυτή «ημέρα» του παιχνιδιού υπάρχουν δύο ενδεχόμενα:
1. Να κριθεί ο νικητής του παιχνιδιού. Ο πολίτης και ο ρουφιάνος κερδίζουν εάν βγάλουν από το παιχνίδι τον δολοφόνο, ενώ ο δολοφόνος, εάν διώξει τον ρουφιάνο.
2. Να υπάρξει ισοπαλία εάν μετά την ψηφοφορία των τριών τελευταίων παικτών αποχωρήσει ο αθώος πολίτης.
Για εσάς που είστε μόνοι στο σπίτι: Μπορείτε να παίξετε σε βιντεοσυνομιλία με 5+ άτομα. Το μόνο που θα χρειαστεί να κάνετε είναι στην προετοιμασία, αντί να μοιράσετε τα τραπουλόχαρτα ή τα χαρτάκια με τους ρόλους, ο ένας από την παρέα μπορεί, αφού ανακατέψει τα φύλλα και διαλέξει τυχαία ένα φύλλο για τον καθένα, να δείχνει στον καθένα ξεχωριστά τον ρόλο του έχοντας ο ίδιος και οι όλοι οι υπόλοιποι κλειστά τα μάτια τους (εκτός φυσικά από αυτόν που την κάθε φορά τα ανοίγει για να μάθει το ρόλο του).

Το παιχνίδι είναι η απάντηση στις καθημερινές «τριβές» που μπορεί να προκύπτουν αυτήν την περίοδο που βρισκόμαστε σε συνθήκες περιορισμού. Γιατί το παιχνίδι δεν προσφέρεται μόνο για σκότωμα του χρόνου… Έχει ουσία… Και, μάλιστα, πολύ σπουδαία. Διατηρεί την κοινωνικότητά μας , μας κρατάει σε επαφή με τους γύρω μας, μας προκαλεί συναισθήματα, μας ιντριγκάρει και τέλος, μας κάνει να νιώθουμε παιδιά.

Και τώρα που ολοκληρώσατε το άρθρο, τελικά βρήκατε κανένα ζώο από ω ή ακόμη…;

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s